Generasjonsskifte? Visste du dette om arv?

Wepe – mer enn en regnskapsfører

Slik spiller vi en nøkkelrolle i Brainifys kreative hverdag

Kundehistorie, Nyheter   Av Wepe

“Jeg vil bruke mer tid til å gjøre det jeg er god på, og mindre tid på å følge opp regnskapet,” sa Johannes Hoff Holmedahl, daglig leder i Brainify AS da han kom til Wepe og ba om hjelp i januar 2019. Med netthandel, kreative prosjekter og digital produksjon er Brainify AS ikke som alle andre AS vi har i stallen hos Wepe.

Wepe - mer enn et regnskapsbyrå

“Med hjerte for kunder og ansatte” sier vi i Wepe om oss selv. Og når en ny kunde melder sin interesse for våre tjenester, er det viktig for daglig leder Anders å finne kundekonsulenten som har både kapasitet, relevant kompetanse og erfaring som samsvarer med kundens behov. Men også personlig egnethet er viktig, og da Johannes Hoff Holmedahl fra Brainify meldte behov for regnskapsfører fra Wepe, var det Helenes Enderud Lies personlighet og portefølje som egnet seg best.

Brainify AS er basert på Bjørkelangen og leier ut kreative hoder for å skape digitalt innhold og markedsføring.

– Vi merket etter tre års drift at det var på tide gi «regnskapsføreren» en viktigere rolle i selskapet vårt. Jeg ville ha inn noen som kunne følge oss opp i flere situasjoner enn kun å «kjøre lønna» en gang i måneden. Da ble det naturlig å kontakte Wepe.

Det forteller daglig leder i Brainify, Johannes Hoff Holmedahl.

– Jeg fikk spørsmål om jeg syntes at dette virket som et spennende oppdrag, og det syntes jeg så absolutt, forteller Helene Enderud Lie.

Den muntre Fosserjenta bosatt på Bjørkelangen, er utdannet revisor, er autorisert regnskapsfører og har jobbet i Wepe siden desember 2014. I porteføljen har hun kunder som driver med varehandel og salg av tjenester.

Wepe og Helene er ikke blitt bare en regnskapsfører, men også en kompetansepartner for oss i Brainify, forteller Johannes. Og han legger ikke skjul på at Helens muntre personlighet gjør samarbeidet mye enklere.

– Helene forstår akkurat hvor jeg ønsker å slippe taket selv, og hvor jeg ønsker at Wepe overtar. Og ikke minst catcher hun humoren og kan skille ironi fra alvor i de mange tusen mailene hu får av meg. Stakkars, sier Johannes med glimt i øyet.

Avhengige av Wepe i den daglige driften

For å skape det optimale grunnlaget for samarbeid, holdt Helene og Anders en oppstartsworkshop med Johannes, for å analysere hva Brainify trengte fra Wepe.

– Vi satt sammen og så på regnskapet og ble enig om hvordan de ulike oppgavene skulle utføres, og hvordan Johannes ønsket at regnskapet skulle se ut. Det viktigste var å finne ut hvilke opplysninger som var viktig for Johannes og hans styring av Brainify AS, forteller Helene som innrømmer at det ikke bare har vært plankekjøring.

– Brainify AS er ikke som alle andre kunder vi har hos oss. Det er en kreativ bedrift med mange kreative løsninger innen markedsføring, digitalisering og merkevarebygging. Og dette er jo litt nytt for oss i denne bransjen, ler Helene.

F.v. Anders Lysaker, Johannes Hoff Holmedahl og Helene Enderud Lie F.v. Anders Lysaker, Johannes Hoff Holmedahl og Helene Enderud Lie

– Regnskapet var nok noe som ikke ble prioritert, og det var noe Johannes ønsket å få hjelp til. Han ønsket også tettere dialog i det daglige, at det skulle være lav terskel for å komme med spørsmål. Han ville gjøre mest mulig av det han var god på selv, og det han liker å drive med, så skulle vi ta oss av det vi hadde greie på.

Helene tok oppdraget til hjertet, og satte seg nøye inn i hvordan man skulle føre regnskap og moms på Brainifys nettbaserte tjenester. Regelverket ble grundig studert for å sørge for at alt ble gjort etter boka. Det resulterte i gode løsninger for både netthandel og den fremoverlente og tidvis spontane arbeidsflyten hos Brainify.

Johannes og Brainify legger ikke skjul på viktigheten av å ha en dedikert regnskapsfører:

Nå er jeg er helt avhengig av Wepe og Helene i Brainify-hverdagen. Jeg plager henne til alle døgnets tider, ler han. – Hver gang jeg får et brev, en mail eller et spørsmål som handler om regnskap, NAV, A-melding, moms eller … ja. Alle disse tingene vi daglige ledere må forholde oss til, men som vi egentlig ikke har kapasitet til, eller interesse av, å kunne.

Etablerte rutiner og gode verktøy for en bedrift “on the go”

I dag har Helene satt opp og etablert de rutinene som trengs, og det er i all hovedsak bokføring, betaling av fakturaer og lønn som fyller Brainify-timene. I en bedrift med ansatte som stort sett jobber utenfor kontoret, er det skybaserte systemer som Tripletex og PowerOfficeGO som fungerer best for timeføring, fakturering, kjøp og salg.

– Vi har flere og flere kunder som benytter seg av skybaserte økonomisystem, det er lettere med arbeidsdeling og det å jobbe sammen med kundene, forteller Helene.

For Brainify er det PowerOfficeGO som har blitt den beste løsningen. Wepe har flere på huset som er godt kjent med mulighetene og oppbygging av dette systemet, og det dekker behovene Brainify trenger. Men det er ikke alt et skysystem kan ta seg av. Særlig når krisen rammer. Og det ble selvsagt noe mer jobb for alle når alt stengte ned pga Covid-19. Da stod Wepe parat og bistod Brainify i forbindelse med kompensasjonsordninger og holdt seg oppdatert på de stadig skiftende reglene.

– Nå i Korona-tiden har jeg også hatt god nytte av Wepe, som er mye mer enn “et regnskapskontor”. Plutselig hadde jeg mye mer enn en regnskapsfører. Da kunne jeg ringe Line og be om hjelp til kompensasjonsordninger. Og tidligere har jeg fått hjelp fra Kristine til å forstå avanserte løsninger i PowerofficeGo eller Anders til å regne ut avanserte momsberegninger, forteller Johannes.

– For meg er det superviktig at regnskapet er plettfritt. Og det blir det med Wepe. De ville aldri latt meg ta en økonomisk snarvei, avslutter han.

3 kjappe om Brainify

  • Opprettet: November 2015
  • Omsetning 2019: 6 580 292 kr
  • Antall ansatte pr. 1.7.2020: 8 ansatte og 2 frilansere i Norge, samt 3 frilansere i Bangladesh
Del artikkelen
Bloggen
to top

opp